khasiat cengkih



Cengkih sering digunakan didalam masakan, tetapi ramai yang tidak tahu bahawa cengkih mempunyai pelbagai manfaat untuk kesihatan.

Struktur cengkih terdiri dari satu batang yang panjang, dihujung pangkalnya empat kelopak kecil dan empat kelopak belum dibuka yang membentuk bola kecil (dome) di pusat itu. Aroma manis cengkih adalah disebabkan oleh kandungan eugenol iaitu minyak penting yang terdapat di dalamnya.


Khasiat cengkih

Kandungan aktif yang terdapat dalam cengkih diketahui mempunyai antioksidan, anti-septik, anestetik, antiradang, rubefacient (pemanasan dan menenangkan), yang mengeluarkan udara dan antigas dalam perut .

Cengkih mengandungi minyak pati seperti eugenol. Ia adalah kelas phenyl-propanoids iaitu kimia yang memberikan perasaan yang menyenangkan, wangian aromatik ini terdapat pada bahagian putiknya. Eugenol mempunyai anestetik dan ciri-ciri antiseptik, oleh itu amat berguna dalam keperluan penjagaan gigi dan juga dalam prosedur rawatan.

Kandungan penting lain yang terdapat dalam rempah ini termasuklah 
  • minyak pati: asetil eugenol, beta-caryophyllene dan vanillin , asid crategolic.
  • tanin : asid gallotannic , metil salisilat ( ubat penahan sakit );
  • flavonoid : eugenin , kaempferol , rhamnetin , dan eugenitin ;
  • triterpenoids : seperti asid oleanolic , stigmasterol dan campesterol
  • dan beberapa sesquiterpenes .

Kandungan aktif yang terdapat dalam cengkih boleh meningkatkan keupayaan usus serta meningkatkan tenaga penghadaman dengan meningkatkan rembesan enzim pada usus. Oleh itu ia membantu melegakan senak perut dan masalah sembelit.


Cengkih mengandungi sejumlah besar vitamin A dan beta karotena. Sebatian ini diketahui mempunyai sifat antioksidan. Vitamin A juga diperlukan oleh badan untuk mengekalkan membran mukus dan kulit yang sihat di samping penting juga untuk penglihatan. Penggunaan makanan semula jadi yang kaya dengan flavonoid membantu melindungi tubuh daripada kanser paru-paru dan kanser mulut.

Cengkih juga adalah sumber  vitamin K, vitamin B6 (pyridoxine), thiamin (vitamin B 1), vitamin C dan riboflavin. Pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C membantu tubuh menentang agen jangkitan dan menghapuskan sisa radikal bebas yang berbahaya

Kandungan eugenol dalam cengkih telah digunakan sebagai terapeutik dalam bidang pergigian iaitu sebagai anestetik dan antiseptik untuk gigi dan gusi. 

Eugenol juga telah didapati mengurangkan tahap gula dalam darah untuk pesakit kencing manis, tetapi kajian terperinci masih diperlukan untuk membuktikan kebenaran ini.

Cengkih juga mengandungi mineral seperti kalium, mangan, besi, selenium dan magnesium. Kalium merupakan elektrolit penting dalam sel dan cecair badan yang membantu mengawal kadar degupan jantung dan tekanan darah. Mangan digunakan oleh badan sebagai faktor bersama enzim antioksidan superoksida dismutase .

Merebus cengkih dan meminum air rebusannya dipercayai dapat merawat kembung perut dan masalah pencernaan. 

Cengkih juga dianggap mempunyai anti-parasit semulajadi (membunuh cacing usus). 

Minyak cengkih dapat berfungsi sebagai rubefacient, bermakna ia merengsa kulit dan memperluaskan saluran darah, meningkatkan aliran darah menjadikan kulit berasa lebih panas, menjadikannya ubat dari rumah yang popular untuk artritis dan sakit otot.


Oldest

My Blog List